Bajnok Ildikó

Bajnok Ildikó 1997-ben szerezte meg konduktori diplomáját kiváló minősítéssel, pedig a pályaválasztás nem volt számára egyértelmű, egy ismerőstől kapta a „tippet”: jelentkezzen a Pető Intézetbe.

Az életemet végig kísérő véletlenek egyike, hogy konduktor lettem, nem is tudtam, hogy létezik ilyen képzés, szakma. De elég volt számomra néhány nap gyakorlat az óvodás csoportban, hogy érezzem: itt a helyem. Ebben nagy szerepe volt egy kisfiútól kapott joghurtos puszinak is, mely megpecsételte további életem. Igen, nem a munkámmá vagy hivatásommá, hanem valóban az életemmé vált a „konduktorság”. Magával ragadott a módszer komplexitása: az, hogy csecsemőkortól az időskorig minden korosztállyal lehetőségem van foglalkozni, s hogy a módszer mindig a teljes személyiséget veszi figyelembe …elvarázsolt a rengeteg csoda, amit láthattam. – mondja Ildikó, aki diplomája átvétele után külföldi tapasztalatokat gyűjtött.

Németországi tapasztalatait itthon kamatoztatja

Egy rehabilitációs klinikán dolgoztam, ahol különböző módszerekkel és sok tapasztalt szakemberrel ismerkedtem meg. Rengeteget tanultam ebből az élményből: mélyen hatott rám az ottani csapatmunka eredményessége, s a kiemelt figyelem, ami ezt a közös munkát övezte- mindenki fontosnak tartotta, hogy összedolgozzunk a kliens érdekében. Ezt a szemléletet nagyon jól tudtam kamatoztatni, amikor ismét itthon kezdtem dolgozni az egykori Szabolcs utcai kórház koraszülött intenzív osztályán, és az icipiciként induló babák fejlődését kezdtem kísérni, segíteni. Ma is ez a szemlélet vezet. Az élet úgy hozta, hogy közel 20 éve elsődlegesen csecsemőkkel, kisdedekkel foglalkozom, és élvezem most is nap mint nap a különböző apró személyiségek kibontakozását. - meséli a szakember.

Fontos számára a szakmai fejlődés

A 0-2 éves korú gyerekek vizsgálatában, segítésében való elmélyülés mellett Bajnok Ildikó mindig nagy hangsúlyt fektetett ismeretei bővítésére. Az évek során többek között svédmasszőri, Alapozó terapeuta és homloklebeny tréneri végzettséget szerzett, valamint a Bayley fejlődéspszichológiai vizsgálatra alkalmas eljárás képzését is elvégezte.

Nincs „csodamódszer”, ami minden baba fejlődési eltéréseit varázsütésre rendezi, de a megfelelő időben nyújtott szakmai segítség és a szülők irányítása az ellátás labirintusában kiemelkedően fontos- vallja a konduktor. - Az a célom, hogy ezen az olykor kacskaringós úton a lehető leghatékonyabban tudjam segíteni a babákat és szüleiket, illetve az, hogy a különböző kompetenciájú szakemberekkel hatékonyan együtt tudjak működni az érdekükben.

Missziómnak érzem, hogy megfékezzem azt az -utóbbi években egyre erősödő- szemléletet, mely azt sugallja: szinte minden csecsemővel van valamiféle probléma, ami a fejlődésüket gátolja, és ennek rendezésére feltétlenül -nem is egy, hanem általában többféle- szakemberre van szükség. Ez a szülőkben folyamatos aggodalmat, frusztrációt eredményez, a szülő-gyermek kapcsolatra nézve is ártalmas lehet. Nem minden különbözőség jelent automatikusan problémát: a vizsgálatok során figyelembe kell venni az adott csecsemő sajátosságait, alkatát: ebben a korban 1-2 kg különbség is nagyon sokat számít, vagy a szülőktől örökölt adottságok, lazább vagy kötöttebb izomzat, a baba temperamentuma, figyelme- ezek mind-mind befolyásolhatják a mozgást.

Milyen segítséget adhat a Beszédközpont szakemberéhez forduló szülőknek?

-Bármilyen kérdéssel, problémával, gyanúval fordulhatnak hozzám, amely csecsemőjük, kisgyermekük fejlődésével kapcsolatban felmerül: feszesebbnek vagy lazábbnak tűnő izomzat, aszimmetrikus tartás vagy mozgás, bármilyen tartási -láb, törzs, fej- rendellenesség vagy gyanúja, lassabb vagy szokványostól eltérő fejlődés, hasra szoktatás nehézségei, valamelyik mozgásfázis elakadása esetén. - biztatja a szülőket Ildikó, aki a 13. kerületi rendelőben várja a segítségre szoruló babákat és édesanyákat édesapákat.

Visszahívást kérek