Kérje ingyenes visszahívásunkat, ha időpontot egyeztetne, vagy részletesebb tájékoztatást kér szolgáltatásainkról.
A verbális (nyelvi) fejlődés
15-18 hónapos kor
A gagyogást és a protoszavakat felváltják az anyanyelv igazi szavai. A gyermek rájön, hogy a szavakkal fel tudja kelteni a felnőttek érdeklődését és rá tudja venni őket bizonyos cselekvésekre. A szavakat holofrázisokként használják, azaz egy-egy szó gyakran egy teljes jelenséget ír le. A rámutatás rutinszerűen jelenik meg a kommunikációban.
18-24 hónapos kor
24-30 hónapos kor
Folytatódik az aktív és passzív szókincs rohamos gyarapodása. A legnagyobb számban főneveket használ a gyermek, de az igék, melléknevek és a tulajdonságot, állapotot kifejező szavak száma is növekszik. Megjelennek az első kötőszavak is, amelyek valódi mondattá formálják az eddigi szókapcsolatokat, illetve a raghasználat (többesszám, tárgy ragja, birtokviszony). Elkezdik használni a saját magukra vonatkozó személyes névmást, az "én"-t és az "enyém"-et.
30-36 hónapos kor
A lányok aktív szókincse akár az 500 szót is elérhetik, míg a később érő fiúké is 70-100 szó között mozog. A korszak végére akár 1000 szót is használhatnak. Egyre jobban értik a bővített mondatokat és a folyamatos beszédet is képesek követni. Ebben a korszakban sajátítják el a nyelvtani szabályok többségét. Azonban még nem ismerik fel a kivételeket, így minden helyzetben ugyanazt a szabályt alkalmazzák.
3-6 éves kor
Iskolás kor
A grammatikai (nyelvtani) rendszer stabilizálódik, gyarapodik a szókincs és a hangzórendszer is stabillá válik. 14 éves kortól a felnőtt nyelvvel egyenértékű szinten működik a nyelvi rendszer.
A nyelvi fejlődés kognitív (gondolkodáson alapuló) előfeltételei
- "én" és a másik elkülönülése
- reprezentáció (a nem jelenlévő tárgyak képviselete)
- téri-idői sorrendezés (szintaxis alakulása)
- szóosztályok megértése (klasszifikáció)
- tárgyak összekapcsolása