Antal István

Ez egy igazi gyermek- és emberközpontú szakma, ahol fontos a segítő, odafigyelő, motiváló közeg, ami fejlődési pályára állítja a gyermekeket – vallja a logopédiáról Antal István.

– Szerencsésnek tartom magamat, mert nagyon jó tanítóim, tanáraim voltak, igazságosan és felelősségteljesen bántak velünk, biztonságot adtak nekünk, és sokat tanulhattam tőlük. Nagyon jó volt az a nevelés, amit kaptunk, így már akkor megfogott ez a hivatás. Amikor aztán én is erre a pályára léptem, éreztem, hogy én is hasonló attitűddel – elfogadással, motiválóan, türelemmel és szeretettel – fordulok a gyerekekhez – fogalmaz Antal István, aki vidéken született, és később költözött Budapestre.

Antal István szakoktatóként került a Csalogány Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménybe, ahol értelmi fogyatékkal élő gyerekeket oktatott. Több mint hat évet töltött az intézményben, ahol a szakma legnevesebb képviselőitől tanulhatott, és mindeközben elvégezte a gyógypedagógiát és a logopédiát.

Gyerekekkel foglalkozni: a leghálásabb feladat

– Úgy gondolom, hogy csakis úgy lehet elsajátítani egy szakmát, ha aktívan benne vagyunk, és sok tapasztalatot szerzünk. Ez a pedagógiára is igaz, hiszen ekkor derül ki, hogy az ember tudja-e és szereti-e csinálni. Szerencsés voltam, mert a legnevesebb gyógypedagógusoktól tanulhattam hosszú évekig, és rá kellett jönnöm, hogy nincs annál hálásabb feladat, mint gyerekeket tanítani, fejleszteni.

A logopédus a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán diplomázott, és immár ötödik éve áll az FPSZ Beszédjavító Intézet alkalmazásában. A logopédiai terápiák minden válfajában sikerült beható tapasztalatokat szereznie. Kedvencei közé tartozik az artikulációs terápia, a dadogásterápia, a nyelvlökéses nyelés terápia, a dysphonia terápia és a megkésett beszédfejlődés terápiája.

A bevált logopédiai módszerek alkalmazása mellett énekel, gitározik, és igyekszik érdekessé tenni óráit

– Nem mindegy, hogy hogyan szólítjuk meg a gyerekeket, mivel tudjuk felkelteni a figyelmüket, érdeklődésüket. Minden korosztály számára meg kell találni a legmegfelelőbb pedagógiai módszereket. A Balás Eszter-féle dadogás komplex művészeti terápiája azért tartozik a kedvenceim közé, mert ez a fajta személyiségfejlesztő, énekes-zenés, játékos, mozgásos alkotó tevékenység közel áll hozzám. Az éneklés és zene gyógyító hatása nem vitatott – hangsúlyozza a logopédus, aki többek között Gryllus Vilmos szerzeményeinek jelentős részét beemelte a tananyagba.

Segítő kezet nyújt az otthoni gyakorláshoz is

A TritonLife logopédusa szerint fontos kiemelni, hogy a szülők bevonása rendkívül lényeges a terápiák során. Egyrészt megfelelően kell feléjük kommunikálni azt, hogy hol tart a folyamat, mi segíti és mi akadályozza a fejlődés menetét, másrészt ismertetni kell velük, hogy otthon mit és hogyan szükséges gyakorolni. Az ajánlott napi otthoni gyakorlás 20 perc, amit az órán bemutatott és a terápiás füzetben leírt és szemléltetett módon kell gyakorolni.

– Ez nem sok időbeli ráfordítás, de óriási szerepe van, hiszen bizonyos kórképeknél meg kell erősíteni a beszédszerveket, amiben a rendszeres gyakorlás kulcstényező. Otthoni támogatás nélkül nem tud igazán eredményesen működni a terápia.

Család, természet, zene

– Ha kikapcsolódásról van szó, a párommal együtt a minőségi időtöltést kedveljük. Teszünk egy sétát a természetben, pihenünk egy csendes vízparton, megnézünk egy igényes színházi darabot, vagy éppen zenét hallgatunk, koncertre járunk. A dallamosabb pop- és rockzenét például nagyon kedvelem, ahol kiemelkedő ének és hangszeres játék hallható. Az sem titok, hogy gitározni és énekelni nemcsak a munkám során, de a szabadidőmben is nagyon szeretek – meséli Antal István, aki arról is büszkén beszél, hogy februárban vált édesapává.

Visszahívást kérek